Wednesday, March 16, 2011

::kEnangAN::

SALAM...........

Urrmm....lately..bumi bertuah Sintok neh..asik hujan je....
ini pun masa aku ngah bz2 menaip entry baru neh...bumi bertuah sintok sedang berada dlm keadaan sgt2 mendung...siap ada bunyi guruh ag....huhuhuhu..i dun like guruh n kilat...ketaq lutut owh!!!

Dulu masa aku kecik-kecik aku suka men hujan.......bez kot...hehehhhee...
men hujan ramai2 ngan sepupu spapat!! sumpah bez...xfikir langsung pape bahaya...heehehhee...
balik umah memang tadah punggung jela kt mak aku!! hahahhaha... ppiiaaaapp!! sedas rotan kena!! ambik ko..degil sgt!!


Aku masa kecik2....aku suka sangt men masak2 dgn spupu2 aku!!
xkira la jantan ke tino...yang penting kami men...aku ingat ag..setiap kali ada peluang keemasan....aku,arif,adam.afiq and anis..mesti g port ktowg untuk men msak2!!'


Port kitowg adalah sebuah pondok yang tokwan kesayangan kitowg bina di depan umah arif!!
pondok 2 asalnye tokwan aku buat tempat simpan barang2 yang dia da xgne....
tp atas belas kasihan dy yang dok tgok cucu2 nakal dy neh dok men bawah pondok..tokwan ngan bek aty nya telah clearkan pondok 2 juz for ktowg je!!! sayang tokwan sgt2!!!
tapi ktowg xdela men masak2 cam bdak pompuan len!!!

seperti biasa..sebelom kami smua memulakan aktiviti memasak..kami kena la cari bahan2 dlu...
bahannya adalah..pelita atau lilin, mancis,kuali umah, tin susu adik2 kami, telur ayam, ayam seketol(kalau ad dlm peti ais), hotdog n ape je yang bley msak..ikan n kunyit pon kami bedal!!


barang2 neh...kami xdela p beli..umo baru 7 8 taun...ne ad wet!! 
barang2 neh sume kami curi!! hehehehe,...lahabau kn kami!!
ok..keje aku adalah g umah sowg nenek kt kampung aku tu..n berbual2 mesra ngan dy...tggu smpai dy p dapo or leka wat keje len..aku akan curi lilin or mancis or pelita umah dy!!! jahat nye aku!! da la nenek neh xkaya pn!!
alah...benda nenek neh tau je aku dok amik benda2 dy...tapi dy xkisah..myb sbb dy dok sowg2 kot..bila aku dok dtg sembang2..dy rasa terhibur..hehehhhee

ok....bila keje aku da setel...keje2 mencari bahan2 len plak adalah tggungjawab spupu2 aku yang len!!
arif- keje dy curi periuk blanga mama dy..utk kami masak
adam n afiq- keje diowg dok pusing kampung n curi telor ayam  owg!!
anis- keje dy cari sayur2 nak makan..benda dy ske cari rumput n daun limau purut!! jenuh3!!!

pastu baru bley masak!!! hehehhehe p/s: kami xpenah makan pon pe benda yang kami masak..sebab kebersihan amat diragui!! hahahhahaa..telor tergolek jatuh dari kuali pon kami amik balik n goreng!! so xde sape brani makan!!
ok2..kowg mesti tertanya2..xkantoi ke bdak2 neh???
hahahhaa..jawapan nye-----xkantoi!!!! eh2 nadia..jgn tipu!!

ok2..to b honest..memang kantoi le..
FYI...our parents sume mse siang mmg bz ngan bisnes dyowg..so kami sume mmg kne stay umah tok n tokwan baik2...tapi sbb kan kami neh terlampau bek..terjadi le xtvt neh...
dari tgh ari smpai ke petang..kami akan bergumbira masak memasak di dalam pondok kecil kami....
tokwan kami salu ada n dtg tgok........tapi name pn tokwan kami terbaik....dy wat DERKK.. je..kadang2 siap dtg offer lighter ag!! CAYA LAH TOKWAN!!

salu ye..kami kantoi sebab jiran2 pondok kami dok report!!! kecoh r lu owg!!
bkn pe..bdak2 men api...takot terbako je!! xpasai2 arwah kami sume...hehhehe

so bila da kantoi....lewat petang bila parents ktowg balik....
kami akan buat barisan and tadah punggung kami untuk di sebat!!!
tapi kami xpenah serik..hahhahhaa

sampaikan..ari 1st raya...kami dok galak gak men masak2...ye r..time neh..sumber pelita bersepah 1 kampong!!
sebabkn kedegilan pala otak kami sume...baju raya aku terbakar...2 la mak..ayong da kata nak pkai baju melayu..tp mak ckp pompuan kena pakai baju kurung..kan da terbakar!!
 jenuh aku kena sound ngan mak aku.... bertambah2 le ag parut kt bontot neh!!
neh bkn pondok kami..tp lbey kuang le..
      
tapi skang..sume 2 tggal kenangan...pondok 2 pn dah xde ag..dyowg robohkn..sebabnya aku xbape pasti...sebab lepas tu..aku pon da pindah dok tempat len sebab ayah dapat tender bkak kantin skola...

sepupu2 ak pon sume da besar...da ad life sendri..entah kowg ingat ag or x sume memori dulu...
masing2 pon da jarang nk jumpe..ape2 pn..bez sgt jd spupu kowg!! heehhee
 

No comments:

Post a Comment